Cloud

Témata školního roku

Img

Vzdělávací plán ve školním roce tvoří 5 tématických celků a 10 měsíčních bloků.
Náš program koresponduje s předlohou RVP-MŠ pro heterogenní skupinu dětí od 3 do 6 let věku a je realizován metodami lesní pedagogiky, ekologické výchovy a přirozeného způsobu učení.
Každý měsíc se věnujeme tématům smyslové výchovy, kreativním činnostem, předčtenářským a předmatematickým dovednostem, základům zeměpisu, přírodopisu a anglického jazyka, rozvoji zrakové a sluchové percepce, zdravým pohybovým návykům…
Naše činnosti během roku kotví svátky a tradice, oslavy slunovratu, rovnodennosti apod.
Celým školním rokem se přirozeně prolíná i cílená snaha podporovat rozvoj zdravých sociálních vztahů, emoční inteligence a společného budování bezpečného prostředí pro všechny.

S dětmi se učíme vnímat a vážit si místa, ve kterém žijeme. Objevovat vztahy a souvislosti mezi lidmi a přírodou jako celkem. Místo, kde jsem doma, a jeho okolí, jsou důležitou součástí mého života. Chováme se k němu tak, abychom se na něj rádi vraceli. Za svůj život projdeme více takovými místy, která se můžou stát naším domovem. Všichni společně jsme doma na planetě Zemi.

Obsah:
– uvědomování si souvislostí (koloběh vody, výroba a recyklace materiálů, rovnováha v ekosystému) a budování zájmu o přírodní zdroje (respektující chování ke zdrojům vody, tepla, jídla…)
– utváření zájmu o poznávání sousedů, nových míst, vztahů a významů a rozvíjení orientace v nejbližším okolí
– zvědomování pravidel pro účastníka silničního provozu, orientaci v základních pravidlech chování ve městě a v přírodě, nakládání s rizikem
– prožívání kulturních vjemů a vztahů (skupina, ulice, město, země, vesmír)

Co děti zažijí, co se naučí:
– spolupráci v každodenních interakcích, při tvorbě třídních pravidel a domluvě jednání v krizových situacích: „Co uděláš, když…?“
– vyhodnocování vlastních limitů, ale i rizik v každodenních situacích a přítomnost dohodnutých hranic
– prožitek plynutí času v měnící se přírodě po celý rok, i prostřednictvím oslav narozenin, přírodních svátků, pravidelným rytmem činností ve školce apod.
– cestování dopravními prostředky, návštěvou kulturních akcí, apod.), každodenní trénink orientace v prostoru školky, parku a míst, kam jezdíme
– bytí v přírodě (ticho, střídání cyklů, pozorování, experimenty, stopování, poznávání všemi smysly)
– společnou péči o sdílený prostor (úklid, recyklaci odpadků, řád, (ne)příjemné chování, osobní prostor)
– práci s pomůckami (encyklopedie, globus, mapy, dalekohled, herbář, atlas, hmyzí krabička, lupa, luk, nožík, prak, sekyrka, výtvarné pomůcky…)
– tematické písně, říkadla, hry a výtvarné aktivity (tvorba herbáře, frotáž, landart, papír, nůžky, skřítčí domečky, využívání přírodních materiálů apod.)
– dramatizace činností, příběhů, práce s nápodobou…

Vytváříme smysluplnou činnost a snažíme se ji dokončovat. Učíme se aktivně tvořit a ovlivňovat svět kolem sebe. Jsme součástí komunity a společně se staráme jeden o druhého. Seznamujeme se s řemesly, s povoláním našich rodičů a předků. Výsledky naší práce mohou obohacovat nás i druhé.

Obsah:
– vnímat smysluplnost činností
– radovat se z práce od jejího počátku, průběhu, po ukončení činnosti a být si vědom, v jaké fázi se nacházím
– chápat časovou posloupnost
– dokončit činnosti

Co děti zažijí, co se naučí:
– ocenění a podporu k hledání různých řešení
– plánovat činnost po krocích
– posilovat psychickou odolnost čelit výzvě přiměřeně věku a vývojové fázi
– umět se za svou práci ocenit, vnímat svůj pokrok
– tvořit si podmínky a prostředí pro práci
– smysluplně se zabavit a pohrát si i bez řízené činnosti
– ocenit hodnotu práce své i druhých
– seznámit se se světem práce (různorodými profesemi, odborníky…)
– zkoušet řemeslné aktivity s opravdovými nástroji (řezbářské, textilní…)
– tvořit s různými materiály (hlína, vosk, dřevo, papír, těsto, textil…)
– učit se pravidla bezpečnosti práce a bezpečné riziko
– zkoušet si kooperativní činnosti
– střídat volnou hru, hry v roli, řízené činnosti

Šťastné dítě má zdravé vztahy s druhými, učí se respektovat jejich odlišnosti a individualitu. Vnímáme emoce svoje i emoce druhých, učíme se s nimi přiměřeně pracovat. Zároveň se dle příkladu dospělých učí vnímat a dodržovat bezpečné hranice. Každé z dětí má svou vlastní cestu, způsob a rychlost postupování. Tento fakt respektujeme, při práci s dětmi vycházíme z jejich konkrétních potřeb, z aktuální situace – při hodnocení děti nesrovnáváme.

Obsah:
– získat kompetence k navazování a udržování přátelských vztahů s dětmi i s dospělými
– prohloubit si uvědomování a verbalizaci svých potřeb a možností, jak je naplňovat v kontextu věkových specifik, aktuální situace a potřeb druhých lidí
– pěstovat úctu a pečující vztah k sobě samému i k druhým lidem
– umět trávit čas příjemně sám se sebou i s druhými lidmi
– vymezit se proti nežádoucímu chování nebo komunikaci
– kotvit se v čase a prostoru
– pěstovat psychickou odolnost při práci se zátěží a s výzvou
– podpořit samostatnost, empatii, odolnost a schopnost začlenit se do nového prostředí
– porozumět pravidlům a být schopen je dodržovat

Co děti zažijí, co se naučí:
– mám svůj hlas, moje slovo má význam
– navazuji a udržuji nové vstahy s vrstevníky i s dospělými
– s podporou přijímám nové výzvy, zkoumám nová místa, hry, tvořím…
– každý z nás se podílí na tom, aby nám spolu bylo dobře/ abychom si užili den
– pozoruji, co mi druhý sděluje tváří, gestem, hlasem a reaguji na to (adekvátně přiměřeně věku)
– mám podporu a čas porozumět příčinám a následkům
– mohu se vymezit proti nepříjemnému jednání
– jsem součástí společenství, oslavuji úspěchy své i svých přátel, oslavuji roční cykly
– mohu si užít hrát si sám se sebou i spolupracovat s ostatními
– vnímám a respektuji dohodnuté hranice a pravidla skupiny, dávají mi bezpečí

Pojďme spolu růst jako zdravý strom – rovně a do výšky a zdravě zrát. Pojďme sílit dobrou stravou, cvičením, tancem, fyzickou a mentální aktivitou nejen v přírodě, ale i skrze umění a kvalitní kulturu. Budeme si hrát s našimi smysly a vnímat potřeby svého těla i ducha. Poznáváme fyzikální zákony, bádáme a zkoumáme – bezpečně a s radostí.

Obsah:
– uvědomovat si a poznávat své tělo, sama sebe, zkrze smyslové a pohybové prožitky
– vědomě a s respektem přistupovat k tělům druhých lidí
– vytvářet si zdravé stravovací, hygienické a pohybové návyky
– umět střídat aktivitu s odpočinkem
– získát dovednost orientace v prostoru a na různorodém terénu
– schopnost aklimatizovat se na různé přírodní podmínkyznát své tělo
– vnímat své potřeby a poznávat, co je pro nás zdravé a co nebezpečné
– vědomě využívat svých smyslů
– zvládat vlastní potřeby a zájmy a soustředit se na jednorázový výkon

Co děti zažijí, co se naučí:
– volnou hru
– psychomotorické hry
– grafomotorickou přípravu
– smyslové hry zaměřené na – hmat, sluch, čich, chuť, zrak, rovnováhu
– nelokomoční pohybové činnosti (např. jogové pozice – změny poloh a pohybů těla na místě…)
– lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky, poskoky, lezení), opičí dráhy
– rozhovory o zdravých návycích v kontextu prevence
– zvyšování fyzické odolnosti i imunity při pohybu v různých přírodních podmínkách

Prostřednictvím tradic, mytologie a příběhů si vytváříme vztah k našim předkům a kořenům. V přírodě vnímáme koloběh vody, střídání ročních období, dne a noci. Učíme se naslouchat a vyprávět příběhy.

Obsah:
– uvědomovat si svou vlastní identitu v kontextu historických souvislostí rodiny, země a světa
– získávat vědomosti o správném chování nejen k sobě samému, ale i k ostatním lidem, o vztazích v rodině
– prohlubovat vyjadřovací schopnosti
– seznamovat dítě s tradičními svátky formou prožitku
– seznamovat dítě s odlišností a různorodostí
– tvořit si kladný vztah k příběhům, pohádkám a vyprávěním
– zdokonalovat dítě v aktivním naslouchání
– rozvíjet slovní zásobu, správné užívání rodného jazyka
– tvořit schopnost smysluplně převyprávět příběh

Co děti zažijí, co se naučí:
– sledování průběhu roku skrze prožívání tradičních svátků a zvyků
– vyprávění si v rámci komunitního kruhu
– seznamování se s členy rodiny, koloběhem života a životem našich předků
– námětové hry a dramatizace, hudební a hudebně pohybové hry a činnosti, říkadla a básničky
– porozumění vazbám mezi základními členy rodiny, umět je pojmenovat
– práci s pojmy narození, život, smrt
– naučí se jednoduchá říkadla, písničky, lidové hry
– chápat odlišnosti a různorodost

První měsíc nového školního roku je pro nás všechny nový začátek – nejsilněji pro nové děti, ale i pro ty stálé po návratu z letních prázdnin.

Nejdůležitější jsou 3 aspekty: aby se u nás děti cítily bezpečně, porozuměly tomu, jak to u nás chodí a začaly si tvořit první důvěrné vztahy s dětmi i s dospělými.

Děti si vybírají svoje místo v šatně, postupně se seznamují s kamarády a školkovými pravidly. Vyrábíme společné tablo. Hrajeme si s novými kamarády a cvičíme s nimi nová pravidla. Zároveň chodíme do sadu na Petříně, nastává totiž sklizeň ovoce.

Pořádáme poznávací piknik pro nové rodiče.

V říjnu se slaví Den stromů a i my se velikánům budeme věnovat. Víme, jak rostou stromy od semínka po plody? Co je tvoří a co potřebují, aby byly zdravé? A jak se mění v průběhu roku? Komu jsou stromy domovem, a jak jim poskytnout ochranu a péči? Chodíme do lesa a učíme se stromy od sebe rozeznat, nakreslit je, vyšplhat na ně…

Jaké máme vztahy ve školce, kamarádské i jiné. Učíme se řešit konflikty.

Vztahy v rodině a ve školce – učíme se jim porozumět, poznat je a pojmenovat.

Vyprávění o památce mrtvých – Dušičky. Jak žije ten, kdo o rodinu přišel? Trénujeme rodinné vazby. Co je to rodokmen a strom života? Tradici si připomeneme i na příkladu svátku sv. Martina.

Venku padá listí, hrajeme si s ním.

Seznámení s vánočními tradicemi v České republice a v zahraničí. Porozumění období adventu, dnů ztišení, pochopení charakterů postav adventních/vánočních příběhů. Návštěva jesliček, Betlému a vánoční výstavy.

Pozorujeme změny v zimní přírodě (stopování zvěře, výroba krmítka, fyzikální pokusy s ledem a sněhem…). Vánoční koledy a tvoření.

Vánoční setkání s dílnou pro děti a rodiče ve školce.

Vzpomínáme na vánoční svátky a připomeneme si příběh Tří králů.

Nové období dělíme na jednotlivé měsíce za pomoci pohádky o Dvanácti měsíčkách.

Mluvíme i o měření času.

Probíhají evaluační schůzky s rodinami předškoláků.

V únoru se nám otevře svět kamenů, povíme si i o zemské desce.

Navštívíme Technické muzeum, vyzkoušíme si základní fyzikální zákony a chemické pokusy. 

Slavíme Hromnice a mluvíme o Masopustu.

 

Pěstujeme jarní travičku ze semínek, sledujeme, jak se příroda probouzí, posloucháme ptačí zpěv a snažíme se rozpoznat jednotlivé ptáky. Rodí se nová mláďátka, budeme se starat o plyšáky ve školce.

Slavíme Velikonoční svátky a vyprávíme si o tradicích konce zimy.

Voda, je všude kolem nás. Kde všude na zemi je? Budeme pozorovat celý koloběch.

Cvičíme po vzoru růstu rostlinek, otužujeme se, zpíváme, jíme zelené potraviny.

Vyzkoušime, jak je to s větrem. Zjistíme k čemu je vzduch dobrý a jak je čistý a čím se dá znečistit. Budeme vyrábět vlašťovky.

V květnu je vzduch už provoněný jarem, chodíme ven na dlouhé procházky. Co vše kvete? Poznáváme pomocí herbáře a děláme si svůj vlastní.

Díváme se okolo sebe i na ostatní zvířátka. Probereme potravní řetězec. Ten jí to a ten tohle a když někdo chybí, tak bude pro ostatní hlad.

Budeme také mluvit o svém zdraví a jak se o sebe dobře starat!

Probíhá roční evaluace dětí.

Poznávání lidí různých etnik, náboženství, jazyků a kultury. Cestování prstem po mapě. Porozumění základním zeměpisným pojmům, mluvíme o letních dovolených.

Táboříme a stavíme venku přístřešky, používáme kapesní nožíky.

Loučení se školním rokem, slavnost s dětmi, rodiči a průvodci.